De automobielindustrie is de laatste decennia enorm veranderd op vlak van materialen en fabricage, met als belangrijkste doel verbetering van prestaties, gewicht en sterkte. Carrosserieën van voertuigen waren traditioneel gebaseerd op conventioneel koudgewalst staal,maar zijn ondertussen geëvolueerd naar nieuwe hoge-sterkte, lichtgewicht gegalvaniseerd, deuk-, impact- en corrosiebestendig staal, aluminium, polymeer, en metaal matrix composieten. Dit brengt natuurlijk nieuwe uitdagingen met zich mee voor de testmethoden en monstervoorbereiding in het testing lab.
Metkon is een marktleider van innovatieve instrumenten en verbruiksgoederen voor monstervoorbereiding en beproeving voor materiaal- en microstructuuranalyse. In hun recente publicatie “the most common metallographic applications in automotive industry” kan u kennis maken met de huidige stand van zaken op het vlak van monstervoorbereiding en testing in de automobielindustrie. Een reeks recente application notes geven een boeiend overzicht van de metallografische oplossingen die Metkon biedt om uw processen te optimaliseren.
Het selecteren van een representatief monster van het materiaal voor een juiste karakterisering van de microstructuur of de eigenschappen van belang is een zeer belangrijke eerste stap. Zo worden bijvoorbeeld korrelgrootte-metingen uitgevoerd op dwarsdoorsneden, terwijl algemene microstructuur evaluaties worden uitgevoerd op lengtedoorsneden.
Het doorsnijden van het proefmonster wordt zorgvuldig uitgevoerd om te voorkomen dat de structuur van het materiaal wordt gewijzigd of vernietigd. Indien bijvoorbeeld een abrasieve zaag wordt gebruikt, is het belangrijk het staal koel te houden met smeermiddel of koelvloeistof.
Nadat het monster op een geschikte grootte is doorgesneden, wordt het in een plastic of epoxy materiaal gemonteerd om het hanteren tijdens het slijpen en polijsten te vergemakkelijken.
De volgende stap in de voorbereiding van het monster is het afschuren om een vlak, glad en krasvrij oppervlak te verkrijgen. De schuurprocedure omvat het gebruik van een reeks geleidelijk fijner wordende schuurkorrels.
De polijststap verwijdert de laatste dunne laag voor een glad reflecterend oppervlak. Het laat een juist geprepareerd preparaat achter, klaar voor onderzoek van fysische en chemische eigenschappen zoals het gehalte en de samenstelling van insluitingen of eventueel aanwezige porositeit.
Geïnteresseerd? Download hier de publicatie over monstervoorbereiding in de automobielindustrie of contacteer onze specialisten.