De winter is voorbij! We kunnen onze zomerbanden er weer op zetten

Voor veel mensen, vooral in landen met extreme weersomstandigheden, is het verplicht om twee sets banden te hebben, één voor de zomer en één voor de winter. Voor andere landen, zoals bijvoorbeeld Frankrijk, zijn nieuwe verordeningen, in werking getreden. Deze nieuwe wetten bevatten de regels voor de uitrusting van bepaalde voertuigen tijdens de winterperiode voor bepaalde afgebakende gebieden. Deze wetten maken het mogelijk de verkeersveiligheid en de verkeersomstandigheden in de winter te verbeteren.

Maar weet u eigenlijk wat het verschil is tussen een winterband en een zomerband?

Er zijn drie basisverschillen tussen zomer- en winterbanden: hun structuur, hun rubbergehalte en hun loopvlakprofiel.

  • Winterbanden bevatten meer natuurlijk rubber, waardoor ze zacht blijven bij koud weer. Hoe zachter ze zijn, hoe beter de banden op het wegdek kunnen aangrijpen en dus de grip en het weggedrag verbeteren. In tegenstelling tot zomerbanden, die snel hard worden in de kou, zijn winterbanden op hun best onder +7°C.
  • Winterbanden hebben ook duizenden kleine groeven die dienen om water af te voeren en aquaplaning te voorkomen. Deze groeven bijten zich door sneeuw, smeltwater en ijs voor optimale grip op de weg.
  • Zij hebben ook diepe loopvlakken waardoor smeltwater zich in de holten kan ophopen. Vreemd genoeg blijft niets zo goed plakken op sneeuw als sneeuw, en de opeengepakte sneeuw zorgt voor nog meer grip en tractie om het voertuig op besneeuwde of beijzelde wegen in beweging te houden.

Wegnemen van belemmeringen voor kwaliteitscontrole bij lage temperatuur.

Bandenfabrikanten en rubber compounders worden vaak geconfronteerd met kosten- en personeelsbeperkingen die rigoureuze en consistente kwaliteitstests bij lage temperaturen in de weg staan. Toch is de mogelijkheid om deze metingen te verrichten van cruciaal belang voor de veiligheid van mensen die in natte en beijzelde winterse omstandigheden rijden. 

De Premier RPA – Rubber Process Analyser – rheometer van Alpha Technologies, met Sub-Zero-technologie, biedt kwaliteitslaboratoria een breed scala aan tests die zij bij lage temperaturen kunnen uitvoeren, zodat de prestaties van hun materialen in de winter verzekerd zijn.

Hoe kan men met een RPA dezelfde modulusmetingen bekomen als met de DMA?

Dit brengt ons terug bij Poisson en zijn coëfficiënt. Aangezien modulus wordt gedefinieerd als spanning over rek, zegt de verhouding van Poisson ons dat de modulusmeting op de First RPA ongeveer 1/3 moet zijn van die van zijn DMA-tegenhanger onder soortgelijke omstandigheden.

Maar gelukkig is het nu, dankzij de ingenieurs van Alpha Technologies, mogelijk om deze metingen uit te voeren – waarmee 11 belangrijke parameters gelinkt aan de prestaties van de band in ongeveer 23 minuten kunnen worden verkregen. Dus in plaats van veel geld uit te geven aan een DMA, kunt u dezelfde tests uitvoeren op de Premier RPA van Alpha Technologies – een instrument dat u al in uw kwaliteits- en R&D-laboratoria hebt… of zou moeten hebben.

“Vergelijkbare omstandigheden” is hier de sleutelzin. Hoe creëer je een omgeving onder het vriespunt op een RPA om te voldoen aan de criteria van “soortgelijke omstandigheden” en tractiemetingen in natte, ijzige en winterse omstandigheden mogelijk te maken? Het antwoord is de nieuwste innovatie van Alpha Technologies voor zijn Premier RPA-gamma. Dankzij een exclusieve koeltechnologie kan de Premier RPA nu tot -25°C worden gekoeld. 

Premier RPA process analysator

De Premier RPA is een dynamisch mechanisch rheologisch testinstrument (DMRT) voor de analyse van rubberproductie processen.

De Premier RPA rheometer is namelijk ontworpen om ruwe polymeren of gemengde rubber te testen. Het is de eerste rheometer die in staat is rubberverbindingen voor, tijdens en na vulkanisatie in één enkele test te meten. De tijd om een nieuw monster te laden is ongeveer 20 seconden.

Wilt u meer informatie over onze Alpha Technologies Premier RPA analyser?

Klik hier om de informatiebrochure te bekijken.

Voor alle andere informatie, gelieve ons contactformulier in te vullen.

mei 30, 2022