Portret van Kars de Wildt, sales engineer

Sinds Mei 2022 versterkt Kars de Wildt, het sales team van Benelux Scientific Nederland. De jonge Sales Engineer is trotse vader van een samengesteld gezin van zes kinderen. Hoog tijd dat er een beter beeld wordt geschetst van Kars. Reeds een tipje van de sluier? Kars wordt ook wel de man van de koude acquisitie genoemd.

Kars heeft een boeiende en ambitieuze carrière achter de rug. In 2009 startte hij als Chemisch Analist, waarna hij snel doorgroeide tot Projectcoördinator en Sales Engineer in bedrijven die wetenschappelijke apparatuur distribueren. Met tien jaar ervaring op de teller, kwam hij in mei 2022 het sales-team van Benelux Scientific versterken. “Een berichtje via LinkedIn, een kop koffie en na het paasweekend vond ik mezelf werken voor Benelux Scientific,” lacht Kars.

“Ik kan wel roepen. Maar als het voor de klant niet belangrijk is, komt het ook niet binnen.”

Het hoofdproduct waarmee Kars aan de slag gaat is de Phenom Desktop SEM, van Thermo Fisher Scientific en de LUXOR Coater. Daarnaast is hij ook actief in een van de eerste productlijnen van Benelux Scientific: de Brookfield viscometers. Om het lijstje af te sluiten, is hij ook betrokken bij de verkoop van Aralab klimaatkasten en -kamers.

Sales Engineering is denken vanuit de klant

Hoewel de verkoop centraal staat in Kars zijn functie, wordt het merendeel in beslag genomen door het denken vanuit de klant. “Ik kan wel roepen. Maar als het voor de klant niet belangrijk is, komt het ook niet binnen,” voegt Kars toe. Zijn rol is om te gaan kijken waar klanten tegen opboksen. Welke problemen ze hebben en hoe hij die via het productaanbod van Benelux Scientific kan oplossen. Het begin van elk project bestaat uit het luisteren naar de klant en overtuigd zijn van het product dat wordt aangeboden. “Neem de Phenom, voor mij is het een pracht van een product om te verkopen omdat je er veel mee kan bereiken.”

“Het is fijn om in een korte periode drie mooie deals binnen te halen.”

Kars staat daarnaast ook bekend als de man van de koude acquisitie. Het begint vaak via een interesse van een klant, bijvoorbeeld een paper die wordt gedownload of een link die wordt geliket. “Ik schroom me er niet voor. Een nee heb ik en een ja kan ik krijgen. Door gericht vragen te stellen en te bekijken wat de klant werkelijk nodig heeft, volgt er vaak een uitnodiging, een eerste gesprek, een demo of analyse, om als laatste neer te zitten aan de onderhandelingstafel. Elke fase is zeer mooi,” zegt Kars.

Kars zijn doelen en toekomstperspectief

In de acht maanden dat Kars nu operationeel is binnen Benelux Scientific, heeft hij drie elektronenmicroscopen verkocht. “De eerste twee waren overdracht-projecten, maar de laatste heb ik van het begin tot eind zelf afgehandeld. Het is fijn om in een korte periode drie mooie deals binnen te halen.”

“De kracht van Benelux Scientific is het kunnen meedenken met de klant.”

Voor 2023 ziet Kars het grootser. Tegen eind 2023 wil hij namelijk de grootste omzet hebben voor Phenom. “Ik zal er wel flink voor aan de bak moeten, maar het lijkt me een goed voornemen,” voegt hij er overtuigd aan toe. Als het gaat om plannen en ambitie, geen gebrek bij Kars. Op lange termijn, ziet hij zichzelf ook een ondersteunende rol hebben bij aanwervingen. Zo wil Kars nieuwe werknemers begeleiden bij het inwerken en het proces van koude acquisitie.

Drukke zaterdagen

Naast Sales Engineer bij Benelux-Scientific, is Kars trotse vader van een samengesteld gezin van zes kinderen. Een belangrijk onderdeel van zijn gezinsleven is sport.

“Mijn oudste drie kinderen voetballen. Ik ben zelf trainer en kan het niet laten om af en toe een balletje te trappen tijdens de wedstrijd. Het zijn hier drukke zaterdagen en vooral genieten met de kinderen,” lacht Kars.

Kars op de voetbal

Werken bij Benelux Scientific, is werken met de klant

“De kracht van Benelux Scientific, is het kunnen meedenken met de klant. Wat wil de klant? Als het niet nodig of handig is, dan hebben we liever dat je iets anders koopt,” stelt Kars, “een tevreden klant komt terug.”

De goede variatie binnen het sales team zorgt er voor dat er gepast kan worden ingespeeld op wat de noden van de klant zijn. Kars ziet zichzelf als direct en snel schakelend. Andere collega’s hebben, volgens Kars, hun sterkte binnen de applicatie. “Ze kunnen mooi en diepgaand vertellen over het productaanbod, de toestellen en toebehoren. Wanneer we dan gezamenlijk naar een klant gaan, vullen we elkaar goed aan.”

 

Begin hier je gesprek met Kars
februari 24, 2023