Ying-Ho Tang, de Service Engineer die voor klant en product de sprong waagt

Interview Ying-Ho Tang banner

Met twintig jaar ervaring is een ontmoeting met Service Engineer Ying-Ho Tang zeker de moeite waard. Voor velen van jullie is een introductie misschien overbodig. Toch willen we Ying-Ho kort schetsen. De vijftigjarige Service Engineer omschrijft zichzelf als het visitekaartje van Benelux Scientific Nederland. Dagelijks is hij onderweg om uitstekende services aan klanten te leveren.

“Voordat ik bij Benelux Scientific aan de slag ging, werkte ik in de informatie- en communicatietechnologie,” vertelt Ying-Ho. “Toen in 2002 het bedrijf waarvoor ik werkte failliet ging, benaderde een van de oprichters van Benelux Scientific Nederland, mij. Hoewel ik weinig ervaring had, nam ik toch de sprong en accepteerde het aanbod. Ik had geen ervaring in service en weinig affiniteit met laboratoriumapparatuur, maar wel een uitgebreide kennis van elektronica.” Zo begon Ying-Ho op 1 januari 2003 bij Benelux Scientific Nederland te werken. “Het was een gok voor beide partijen,” lacht Ying-Ho, “maar kijk nu eens, ik werk hier al twintig jaar met veel plezier.”

Als Service Engineer sta ik dicht bij de klant en is het opbouwen van een goede relatie essentieel, net als luisteren en meedenken met de klant.

– Ying-Ho Tang

Service Engineering als visitekaartje van Benelux Scientific

“Field Service Engineers zijn de oren en ogen van Benelux Scientific. Ze zien en horen wat klanten wel en (nog) niet hebben,” vertelt Ying-Ho. Een Field Service Engineer is verantwoordelijk voor het installeren, onderhouden en repareren van de apparatuur die Benelux Scientific Nederland verkoopt. Ying-Ho beheert de productlijnen van Brookfield Ametek, Grabner Instruments, Q-Lab, PARR Instruments, en sinds kort ook AD Systems. “Wij zijn het visitekaartje van Benelux Scientific. Excellente service leveren staat voor mij voorop.”

Service Engineers kom je zelden op kantoor tegen

“Als Service Engineer sta ik dicht bij de klant en is het opbouwen van een goede relatie essentieel, net als luisteren en meedenken met de klant.” Uitmuntende service, oplossingsgerichte benadering en het nakomen van beloftes tegenover de klant zijn het resultaat van een flexibele, klantgerichte houding.

Een dag uit het leven van een Service Engineer

Vaak stapt Ying-Ho rond half acht in de auto, zodat hij op tijd bij de klant is. Sommige klanten kent hij al twintig jaar. Bij nieuwe klanten stelt Ying-Ho vragen over het bedrijf en de producten of diensten die ze leveren. “Dit is voor mij een cruciale stap om nieuwe klanten beter te leren kennen. Zo krijg ik inzicht in wat ze nodig hebben, welke apparatuur ze al hebben en hoe het aanbod van Benelux Scientific daarbij past,” vertelt Ying-Ho.

“Terwijl ik bezig ben, leg ik klanten vaak uit welke stappen ik onderneem en welk werk nodig is om de apparatuur op te stellen, te onderhouden of te herstellen.” Tijdens reparaties is Ying-Ho transparant over de mogelijkheden en eventuele problemen die zich tijdens de service hebben voorgedaan. Ook volgt hij de benodigde administratie nauwgezet. “Ik stel het servicerapport op en lever de bijbehorende certificaten zodat ze direct bij de klant terechtkomen.”

Succes zit in de details

Het opbouwen van een goede relatie en een nauwe band, samen met zijn kennis van applicaties, vormen zeker de hoekstenen van zijn werk. “Elke dag ontmoet ik andere mensen: trouwe klanten die ik maar een keer per jaar zie, maar waarmee het voelt alsof ik ze al jaren ken.” Ook de verschillen tussen klanten en bedrijfsculturen zorgen voor interessante uitdagingen. “Toen ik pas bij Benelux Scientific begon, was dat een grote eyeopener voor mij. “Als ik naar mijn toekomst kijk, zie ik mezelf oud worden bij Benelux Scientific,” lacht Ying-Ho. Het zal niet de eerste keer zijn dat je deze eigenschap van Benelux Scientific hoort: hun onuitputtelijke vermogen om te innoveren en te blijven leren. “Bij Benelux Scientific ben je nooit te oud om te leren. Er zijn zoveel interessante productlijnen waarin ik me wil verdiepen. Ook in de toekomst liggen er interessante projecten voor ons. Je zult zien dat ik nooit terugschrik voor een nieuwe uitdaging, ook al betekent dat soms een sprong in het diepe.”

Ongeacht hoe klanten zijn, blijf altijd eerlijk en aardig tegen hen. In mijn twintigjarige carrière bij Benelux Scientific heb ik deze twee quotes altijd nauw gevolgd.

– Ying-Ho Tang

Meer info over onze diensten?

Contacteer ons hier voor jouw vragen

Gerelateerde artikelen

augustus 29, 2024